sunnuntai 11. joulukuuta 2016

Joulukuun kirjaimet 1

Nyt minun täytyy ensin selittää tekoni. Nämä kirjaimet eivät ole valitettavasti taidetta eikä kalligrafiaa, eikä edes minun keksimiäni. Tosin olen itse niitä muokannut. Olen käyttänyt näitä tonttulan kirjainsatuja opettaessani ekaluokkalaisille äänteen ja kirjainten yhdistämistä. Sadut olivat niin hauskoja, että kun ysiluokkalaiset tulivat koululle TETtiin, he aina sanoivat: minä muistan vielä ne kirjaimet! Tässä ensimmäinen!


Kerran tonttulan lapset kuulivat pihalta kummaa ääntä: SSS SSS ! Kun he juoksivat katsomaan, he näkivät suuren käärmeen pihalla sihisemässä. Ääni oli heistä niin hauska, että he piirsivät paperille paljon käärmeen kuvia ja viisas tonttulan vaari sanoi, että käärmeen kuva voisi olla sihinä-äänen merkki: S !


7 kommenttia:

  1. Niinpä onkin, mutta tonttujenkin varmaan kannattaa vähän varoa, kun on tuo sahalaita selässä.

    VastaaPoista
  2. Hauska tapa opetella:-) Katsoa saa S -kirjainta vaan ei koskea :-)

    VastaaPoista
  3. On se aika sihisevä ässä. Kannattaakin piirtää monta paperille, että tunnistaa ja kiertää kaukaa, jos tulee vastaan.

    VastaaPoista
  4. Suhisee,sihisee S-kirjain ja monella vieläkin väärin.Minulle tuli puhetesapiassa tutuksi.

    VastaaPoista
  5. Kaikki luova ilmaisu on taidetta ja tässähän luovuutta on paitsi kuvassa myös itse tarinassa ja tarkoituksessa.
    SSssiinä on tontuilla ihmetelemistä.

    VastaaPoista
  6. Oi, mikä kunnianosoitus ysiluokkalaisilta! Ett muistivat!
    Ja kivaa, että esittelet meille nämä mieleenpainuvat kuvat ja tarinat!

    VastaaPoista