perjantai 24. kesäkuuta 2016

Juhannus on meillä herttainen


Jo pitemmän aikaa olen haaveillut kuistin ritilöiden pesusta. Se on aika työläs homma, mutta laitoin aikajanaksi että ennen juhannusta.


Kukatkin joutuivat ulos siksi aikaa. Minulla on varmaan melkein Suomen suurin tuonenkielo.


Samalla painepesurilla tuli kuistin matotkin pestyä.


Projektina on ollut tälle kesälle myös kuistin kaiteiden ja pylväiden maalaus. Siksikin ne lattiaritilät piti ottaa pois, että pääsen rapaamaan ja maalaamaan pylväiden alaosat. Nyt kaikki on pesty ja maalattu.



No ei tietenkään ihan kaikki. Olen tätäkin ompelukonetta katsellut jo pitkän aikaa. Äiti oli pitänyt kukkia sen päällä ja lakkaus oli kärsinyt. Nyt ryhdyin toimeen ja aloin raapimaan lakkaa pois. Se olikin loppujen lopuksi aika lujassa ja aloin käyttämään maalinpoistoainetta. Olin myös varautunut petsaamaan pinnan, mutta yllätykseksi pinta olikin mahonkia!




Lapsena olen oppinut syömään juhannusjuustoa. Viime vuonna en viitsinyt keittää sitä, kun kukaan muu kuin minä ei tykkää siitä. Nyt ostin vain 5 litraa maitoa ja keitän itselleni. Äitini ja isäni ovat kotoisin Keskipohjanmaalta ja siellä sitä sanotaan punaiseksi heraksi. Siis keitettiin punaista herraa. Luulin lapsena että sana on herra, mutta tietenkin se on hera. Täällä missä nyt asun sitä sanotaan juhannusjuustoksi.

Makeaa juhannusta!!



5 kommenttia:

  1. Huh, olet kyllä aikaansaava!! Suit sait ja saat hommat tehtyä!

    Mukavaa jussia sinne!

    VastaaPoista
  2. Juhannausjuhlaa varten kaikki valmiina ja hienona ja maukkaana. Hyvää juhannusta.

    VastaaPoista
  3. Ahkara olet ollut. Tuo juusto on varmasti hyvää.

    VastaaPoista
  4. Aherrusta ja palkkioksi herra :)

    VastaaPoista